Kort levnadsbeskrivning för Wiktor Södersten, 720926

Huvudsakliga claim to fame:

* Sedan 9 års ålder suttit i 17 styrelser, från Sveroks förbundsstyrelse till Stockholms Tidskriftsverkstads styrelse.
* 4.3 i gymnasiegenomsnitt och 2.0 i högskoleprov.
* Avverkat ett år på Lund Universitet och två och ett halvt år på KTH:s linje för teknisk fysik.
* Haft eget konsultföretag sedan januari 1995.
* Arbetat för Telia och Passagen under de första 20 månaderna
* VD under 1997 för Silverfish Interactive Games och Popular Netgames.
* Ledamot i Ungdomens IT-råd under 1997

Tidig historia:

Urskiljde mig först ur historiens dimmor när jag grundade föreningen DMF tillsammans med bl.a. Jonas Birgersson 1987. Föreningen var en sammanslagning av flera mindre spelsföreningar i Lund. Efter att jag börjat gymnasiet var det dags för att dra igång DMF på allvar. Vi hade inte möjlighet att finansiera föreningen med bidrag p.g.a. rollspelandets fortfarande dåliga/obefintliga rykte därför arrangerade vi istället fester. I slutet av gymnasiet och året därefter hade jag, det ibland tvivelaktiga, nöjet att vara huvudman för två dussin av vad som då var Lunds populäraste fester.

Vid den här tiden fick DMF kontakt med det ganska nystartade Sveriges Roll- och Konfliktspels Förbund (Sverok). Vid riksmötet 91 tog jag plats i förbundsstyrelsen där jag fortfarande sitter.

Sista året i gymnasiet var jag förutom de styrelseuppdrag jag haft i skolans teaterförening och filmklubb även ordförande i elevrådet. Jag fick chansen att leda lärarna på skolan i deras strid med rektorn och rönte uppskattning av alla utom de som skulle sätta mitt avgångsbetyg och inte tillfullo förstod att uppskatta mitt användande av privilegiet att bedriva elevfackligt arbete under lektionstid. Lyckligtvis hade högskoleverket vist nog inrättat högskoleprovet lagom till min student.

Som första ämne på universitet så valde jag datalogi eftersom jag tyckte att det var dags att ta tag i mitt datorkunnande. Tidigare hade jag bara programmerar Basic på 64:an och ABC 806:an samt tänjt möjligheterna på programmerbara räknare. På datalogiska instutitionen så fick jag en duvning i grundläggande programmeringsbarhet, praktisk programmering och mer avancerade algoritmer. Innan jag försvann från Lund så passade jag på att läsa lite arkitektur eftersom jag funderade på A-linjen.

Mellantiden:

Nu blev det istället teknisk fysisk linje på KTH och en flytt från Lund till Stockholm. Efter nedsänkt mig i de akademiska utmaningarna ett år så ansåg jag mig vara tvungen att göra något vettigt med min inte alltför väl tilltagna fritid. Efter lite funderande startade jag en kulturtidskrift om rollspel och engagerade mig också efter ett tag i Tidskriftsverkstad i Stockholm där jag satt i styrelsen i två år och ansvarade för underhållet av deras Macar och deras inträde i IT-samhället. Frukterna av det arbetet kan idag beskådas bakom stadsbiblioteket där man tillsammans med biblioteket med stöd från Telia skapat ett IT-bibliotek.

Under min tid på teknisk fysik tillbringade jag nog lika mycket tid i datorsalarna som någon annanstans. KTH:s datorsalar är en smältdegel av inte alltid så socialt välanpassade individer med en tillsammans enastående kunskapsbredd. Det man inte kan lära sig genom att fråga någon i samma rum kan man få reda på genom ett titt in i nästa. Det var en plats på första parkett för att bevittna IT-revolutionen ta fart när NCSA:s Mosaic gjorde processen kort med telnetbaserade kommunikations protokoll och unix-promtar.

I Sveroks regi var jag också med och tog ansvaret för ett antal mässor där vi visade upp spel med speciell betoning på vad interaktivitet och den nya tekniken kunde åstadkomma. Speciellt stor var vår närvaro på Vision-94 och Dator i Hemmet 1995, båda mässor där vi hade ungefär 150 tillresta funktionärer och 500-2500 kvadratmeter monteryta.

Under min tid i Sverok har jag haft mycket med journalister att göra, både fientligt och positivt inställda. Jag har varit intervjuad i Aktuellt en gång och deltagit i två direktsända debatter i TV4:s Godmorgon och TV2:s första Kvällsöppet.

I samband med arbetet kring dessa mässor planerade vi en riktigt stor ungdomsmässa med framtid och teknik som tema. Vid de återkommande planeringsmöten fick vi tillfälle att träffa ett par IT-pionjärer bl.a. Ken Ceder från Telia. När man sedan började närma sig ett beslutet att sjösätta Passagen så fick jag därför möjligheten att delta i tidiga diskussioner kring vad en onlinetjänst på internet var osv. I samband med detta beslutade jag mig för att lägga studierna på hyllan ett tag för att istället starta eget i IT-branchen.

Senare tid:

Sedan jag startade mitt eget bolag har jag haft möjligheten att göra många olika saker. Bl.a. föredrag för Sveriges Radios Radio 2000 grupp, en utställning åt SIDA och som teknisk expert till och senare ledamot i Ungdomens IT-råd. Men min största uppdrag har varit för Telia och jag har jobbat strax över heltid med Passagen från augusti 1995 till februari 1997. På Passagen jag hunnit med ett antal arbetsuppgifter, försäljning och kundkontakter, prissättning, avtal och affärsplan, utveckling och idriftsättning av betalningssystemet osv. Jag har även hållit en antal föredrag och representerat Passagen på ett några konferenser och mässor.

Under 1996 blev jag efter att ha sutt i förbundsstyrelsen i fem år vald till Sveroks förbundsordförande och avslutade på riksmötet 1997 min tid i Sveroks förbundsstyrelse.

Under 1997 så hände en hel del. Först så blev jag ledamot i Ungdomens IT-råd och strax efter det blev jag VD för Silverfish Interactive Games och Popular Netgames. Silverfish var en avknoppning av Projector New Medias spel och CD-rom verksamhet och Popular Netgames var Silverfish:s samarbete med Kinnevik Investment AB kring spel-siten Ping. Efterhand tog arbetet med Ping mer tid än beräknat och inskränkte mig till att vara VD enbart för Popular Netgames. I samband med att VD för Investment AB Kinnevik, Johan Brenner, avgick i augusti kom det efter ett tag fram att Kinnevik var ointresserade av att fortsätta med några Internet-satsningar. Så när det visade sig att Ungdomens IT-råd behövde förstärknig på kansliet för att vårt slutbetänkande skulle bli färdigt så avslutade jag min tid på Projector och Kinnevik och var istället arvoderad året ut på Ungdomens IT-råd.

Under hela 1997 har jag deltagit i TV-programmet Sajber. Först som ständig gäst och sedan som ansvarig för för alla de frågor som tittarna skickar in. Under 1998 kommer Sjaber visas varje vecka så då kommer ni se mer av mig även där.
 

HEMSIDA

FOTOALBUM

BIOGRAFI

DIKTSAMLING

producerad av mattan - actual reality